författare

När goda råd är dyra, sura och rätta

Ibland får man goda råd som man inte ens förstår är goda råd förrän längre fram i processen. Jag läste ett svar på en annan författares förtvivlade fråga om hur man ska nå ut med din bok, för att den ska bli läst. En erfaren författare förkastade i princip alla marknadsföringstankar som folk föreslog och sa helt krasst ”skriv en till bok”. Det verkade lite tondövt och snudd på elakt när jag läste kommentaren då, för ett par år sedan, men nu, ett antal släppta böcker och signerade förlagsavtal senare, så måste jag säga att det är ett av de bästa råd som jag har tagit del av på temat.

Men ja, det är ju det där som amerikanarna säger om att man är galen om man gör precis samma sak gång på gång, men förväntar sig ett annorlunda resultat. Det är också sant. Men bara för att den första boken kanske inte blev antagen, eller blev antagen men inte trycktes på papper, eller trycktes på papper, men inte fick distribution i bokhandeln eller vad nu problemet egentligen anses vara: Nästa bok har en ny chans att försöka dansa genom nålsögat och under tiden har du kanske lärt dig navigera lite bättre eller i alla fall fått en uppfattning om vart du vill skicka ditt manus och varför – samt vad som krävs för att ditt manus ska lyckas bli placerat där du vill ha det. Det är sannerligen inte lätt, men varje bok är en ny omgång.

Om bok tre blir populär kommer intresset för tidigare utgivna titlar också öka.

Idag är jag uppe i ottan för att skriva på en deckare som är 2/3 klar och inte är mitt NaNoWriMo-projekt. Jag strävar att nå kring 70 000 ord. Ordantal är naturligtvis inte lika viktigt som att berättelsen blir bra, men dels håller min förkärlek för att skriva kortromaner mig tillbaka och dels är det tillfredställande att se min roman ”Röda ögon i natten” i pocketform och se att den ställs i hyllorna på bibliotek. Man vill ju gärna få uppleva det igen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s